Mindfulness 101

julho 04, 2017


PT

Comecei com esta prática pouco depois de ter feito a transição para o veganismo. Tinha problemas em dormir, dias em que não me apetecia sair de casa, em que não tinha energia. Todo um monte de coisas que são cada vez mais comuns.
O termo foi surgindo em pesquisas sobre o veganismo, sobre o yoga, sobre a meditação. Achava no inicio que seria incapaz de ter sucesso nisto, mas forcei-me a tentar.
Comecei com aplicações que ajudam na meditação (meditações guiadas), e com o tempo e a prática, acabei por conseguir. Estava a meditar, e estava a notar diferenças na minha vida, só com alguns minutos diários.
Depois disso, comecei a procurar mais informação sobre o assunto. E adoro experimentar todos os benefícios que o mindfulness tem na minha vida.

  • O que é?
Mindfulness é uma forma intencional de viver. É a capacidade da mente de se focar no presente, de estar completamente presente e experienciar a vida conforme ela acontece. É a capacidade da mente de se concentrar no que está a fazer. É reconhecer os pensamentos e sentimentos de maneira passiva e sem julgamento, é ter uma atitude mais amigável em relação a nós mesmos.

  • O que é que não é?
Viver em auto-pilot. Quando a mente não está presente.
Ser muti-tasking. A mente não se pode concentrar numa coisa, se estás a planear fazer outra (ou mesmo a fazer outra).
Só meditação. A meditação nem sequer é um requisito para o mindfulness. Pode ser desenvolvido por outras técnicas.

  • Porque praticar mindfulness?
Vivemos num mundo cada vez mais "acelerado", onde recebemos quantidades imensas de informação vinda de todo o lado. Um mundo cada vez mais multi-tasking e sobrecarregado. Como é que é possível relaxar e desligar de tudo?
Existem evidências que mostram os benefícios na saúde física e mental de uma prática de mindfulness consciente e regular.
O mindfulness melhora a capacidade de concentração, ajuda a diminuir a quantidade de pensamentos à toa, pode ajudar a mente e o corpo a relaxar e a lidar da melhor forma com o stress, melhora a qualidade do sono, melhora a imunidade do corpo, ajuda a encontrar mais contentamento, pode ajudar a gerir melhor com a dor.

  • Como?
Mindfulness não é apenas acerca da meditação - que eu recomendo. Há várias formas de incluir aprática de mindfulness no dai-a-dia. Independentemente das técnicas usadas, há dois pontos importantes: regularidade - é como ir ao ginásio. Se só fores de vez em quando, não irás ver os resultados que queres. Aqui, acontece o mesmo. A regularidade é a chave para treinar a mente para que esta seja capaz de se focar no presente. Não exijas de mais - no inicio é normal não teres sucesso. Pode levar algum tempo até que consigas "atinar", e a sentir os seus benefícios. Mas leva o teu tempo. Poderá parecer difícil, mas não desistas - vais acabar por sentir os benefícios.

- Smiling Mind App: esta aplicação é fantástica - e grátis. Guia-te entre diferentes tipos de meditação, como técnicas de meditação, fazer um scan ao teu corpo. Ensina-te formas de trazeres o mindfulness para tarefas diárias.
- Mandalas: pintar mandalas (e não só). É uma excelente forma de concentrar a mente apenas numa coisa, permite-te relaxar, de uma forma divertida.
- Meditação. Exercícios de respiração ou fazer um scan ao teu corpo. Não é difícil. Há imensas meditações guiadas que podes ver no youtube, para começar, são fantásticas. Recomendo esta.
- Pratica na vida real. Começa a realizar tarefas que fazes no teu dia-a-dia, e acrescenta o mindfulness à prática. Por exemplo, lavar os dentes.
Foca a tua atenção nos teus sentidos - a maneira como sentes a escova na tua mão, o cheiro e sabor da pasta de dentes, a cor. Se reparares que a tua atenção se desvia, não faz mal - só precisas de a trazer de volta.

Espero ajudar-te. Espero convencer-te a introduzires o mindfulness na tua vida.


EN

I started this practice shortly after making the transition to veganism. I had problems sleeping, days when I did not feel like leaving home, when I had no energy. All a lot of things that are becoming more common.
The term has been emerging in research on veganism, yoga, and meditation. I thought at first that I would be unable to succeed in this, but I forced myself to try.
I started with applications that help in meditation (guided meditations), and with time and practice, I did. I was meditating, and I was noticing differences in my life, with only a few minutes a day.
After that, I started looking for more information on the subject. And I love experiencing all the benefits that mindfulness has in my life.


  • What is?
Mindfulness is an intentional way of living. It is the mind's ability to focus on the present, to be fully present, and to experience life as it happens. It is the mind's ability to concentrate on what it is doing. It is to recognize thoughts and feelings passively and without judgment, to have a more friendly attitude towards ourselves.


  • What is not?

Live in auto-pilot. When the mind is not present.
Be muti-tasking. The mind can not focus on one thing if you are planning to do another.
Only meditation. Meditation is not even a requirement for mindfulness. It can be developed by other techniques.


  • Why practice mindfulness?

We live in an increasingly "fast-paced" world, where we receive immense amounts of information from everywhere. A world increasingly multi-tasking and overloaded. How is it possible to relax and disconnect from everything?
There is evidence that shows the benefits in physical and mental health of a conscious and regular mindfulness practice.
Mindfulness improves concentration, helps reduce mindlessness, can help the mind and body to relax and cope better with stress, improve sleep quality, improve body immunity, helps finding more contentment, can help you manage better with pain.

  • How?

Mindfulness is not just about meditation - which I recommend. There are several ways to include daily practice of mindfulness. Regardless of the techniques used, there are two important points: regularity - it's like going to the gym. If you only go from time to time, you will not see the results you want. Here, the same thing happens. Regularity is the key to training the mind so that it is able to focus on the present. Don't push yourself too hard - at first it is normal not to succeed. It may take some time before you can "hit", and feel its benefits. But take your time. It may seem difficult, but do not give up - you will end up feeling the benefits.
- Smiling Mind App: This application is fantastic - and free. Guide yourself between different types of meditation, such as meditation techniques, scan your body. Teach you ways to bring mindfulness to everyday chores.- Mandalas: painting mandalas (and not only). It's a great way to focus your mind on just one thing, let yourself relax, in a fun way.- Meditation. Breathing exercises or scan your body. Is not difficult. There are lots of guided meditations that you can see on youtube, for starters, they are fantastic. Highly recommend this.- Practice in real life. Start doing tasks you do in your day to day life, and add mindfulness to practice. For example, brush your teeth.Focus your attention on your senses - the way you feel the brush in your hand, the smell and taste of the toothpaste, the color. If you notice that your attention strays, it's ok - you just need to bring it back.

I hope to help you. I hope to convince you to introduce mindfulness into your life.




With love,
A

_________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________


You Might Also Like

6 comentários

  1. Thank you for sharing. I was looking for some application like that, and I just installed the one you recommend. I am looking forward of trying it.

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Heyy!
      So, what do you think about the app?
      Tell me everything!

      So glad you liked it :)

      Hugs*

      Eliminar
  2. Excellent post. Two years ago I started meditating to help with pain from a medical trauma. Personally, I love the Calm app, but I also used Headspace a lot too - they're both fantastic. I agree with you, in a world that is becoming so busy, it's becoming even more important to find ways to be mindful.

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Hey lovely!
      So glad you liked it :)
      I used to use Calm app to, I think it's great :) Love them both, too.

      It's so important, everyone should really give it a try! All this stress is a powerful weapon against life.

      Hug*

      Eliminar
  3. Gostei bastante deste artigo. Foi-me bastante útil, comecei a interessar-me pelo mindfulness há muito pouco tempo e comecei a ler sobre o tema. Já instalei a app que indicaste para experimentar.
    Obrigada pela partilha :)
    beijinhos

    ResponderEliminar
    Respostas
    1. Olá, querida Cátia :)
      Fico muito satisfeita que tenhas gostado do post, e que com ele tenhas aprendido alguma coisa :)
      Que estás a achar da App? Já tens algum feedback? :)

      Um beijinho <3

      Eliminar

Share your thoughts with me :)